Communicatie over nieuwe pensioenregeling

Aandachttrekkers

We ondersteunen bedrijven in de communicatie over pensioen en hun pensioenregeling. Pensioen Communicatie gaat hiervoor langs bij onze klanten om bijvoorbeeld presentaties te geven aan werknemers over de pensioenregeling. Die ondersteuning wordt steeds relevanter nu veel bedrijven overstappen op een DC-regeling en pensioen persoonlijker wordt. Ook de manier waarop deelnemers benaderd worden over hun pensioen verandert: hoe mensen tegen hun pensioen aankijken bepaalt ook welke informatie ze nodig hebben.   

Een goed begin is het halve werk

In de praktijk wordt wel eens vergeten dat een goede pensioenregeling een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde is. Het een mooi visitekaartje voor het bedrijf. Je zou die pensioenregeling dus eigenlijk al bij het arbeidsvoorwaardegesprek ter sprake moeten brengen. Dan maak je alvast een goede start met voorlichting over het pensioen.

Communicatie over pensioenen kan op veel verschillende manieren. Bijvoorbeeld via plenaire sessies, waarbij deelnemers gezamenlijk voorlichting krijgen over de pensioenregeling, via webinars bij bedrijven die werknemers op veel verschillende vestigingen hebben, of door middel van nieuwsbrieven.

Verschillende generaties ​​​​​​​

Wat opvalt bij onze voorlichtingsbijeenkomsten is dat er verschillende soorten vragen leven bij verschillende generaties. Om de verschillende groepen werknemers gerichter te kunnen informeren doen we bijvoorbeeld speciale voorlichtingsbijeenkomsten voor oudere werknemers. Daarin vertellen we ze welke keuzes ze hebben. Ook kun je zo bespreken of er mogelijkheden zijn om eerder met pensioen te gaan dan bij 67 jaar, en wat de consequenties daarvan zijn.

Andere benadering

Omdat pensioen steeds persoonlijker en individueler wordt kijken we ook naar hoe mensen omgaan met pensioen. Zo zien we dat er verschillende soorten deelnemers zijn. Varierend van deelnemers die voor gemak gaan tot mensen die zelf alles uit willen zoeken. Die kunnen we dan op verschillende manieren benaderen of aanspreken, waarmee we pensioencommunicatie nog persoonlijker maken.

De rode draad in pensioencommunicatie is vooral ervoor zorgen dat deelnemers op een bepaald moment te weten komen wat ze later te wachten staat. En of het inkomen voor later genoeg is om hun toekomstplannen te realiseren, hoe die plannen er ook uitzien.

‘Werknemers komen pas in actie als zij zich herkennen in de aangeboden pensioeninformatie’

Pensioencommunicatie en specifieke groepen

Specifieke groepen benaderen – zoals jonge ouders, bijna-gepensioneerden of hoogopgeleide werknemers – met gerichte informatie over koopkracht en risico’s is succesvol. Dat blijkt uit een recente studie van het Marketing-Finance Lab van de Universiteit Maastricht. Die informatie moet dan wel online beschikbaar zijn. Zo hebben al meer dan zes miljoen Nederlanders op de website mijnpensioenoverzicht.nl gekeken naar hun opgebouwde pensioen. Ook pensioenuitvoerders bieden steeds meer mogelijkheden. Zoals pensioenportals en apps. Daarmee hebben werknemers via tablet en smartphone direct inzage in hun pensioensituatie. Zo nodig kunnen ze direct in actie komen om bij te sturen.

Communicatie over uw pensioenregeling

  • Informeer gericht. Organiseer bijvoorbeeld een informatiebijeenkomst voor werknemers die binnen een paar jaar met pensioen gaan, en een bijeenkomst voor jonge werknemers.
  • Maak informatie makkelijk vindbaar. Plaats bijvoorbeeld op het intranet links naar de app van de pensioenuitvoerder en mijnpensioenoverzicht.nl
  • Sta open voor vragen. Organiseer chatsessies of een tour langs bedrijfslocaties. Werk daarbij samen met de pensioenadviseur. 
  • Maak alle informatie online en digitaal beschikbaar. Informatie op apps en dashboards wordt goed gelezen.

Wilt u een bijeenkomst of webinar voor uw werknemers organiseren of  misschien een pensioenkrant maken? Neem contact op met Anja van Saarloos via pensioencommunicatie@nn.nl
​​​​​​​(Nationale-Nederlanden Pensioencommunicatie)